Bersederhanalah dalam ber Hijab

بِسْمِ اللهِ الرَّ حْمَنِ الرَّ حِيْمِ
Sewajarnya dengan hijab menutupi kepala dan badan, tugas mata-mata liar di luar sana semakin sukar untuk “membayangkan” wanita secara visual ketika berhijab, tetapi dengan gaya fashion yang kelihatan seperti rambut yang bergelombang beraneka warna  dan perhiasan berlebihan, tugas-tugas mata-mata liar menjadi semakin mudah. Tak perlu susah-susah membayangkan rupa kita tanpa hijab karena kain di kepala itu sendiri sudah menyerupai rambut.

“Dua golongan penghuni neraka yang belum pernah aku lihat; golongan membawa cemeti seperti ekor sapi untuk mencambuk orang. Golongan kedua ialah wanita-wanita yang berpakaian (tapi) telanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok untuk menggoda, rambut mereka seperti punuk unta yang miring, mereka tidak masuk syurga dan tidak akan mencium baunya, padahal sesungguhnya bau surga itu tercium dari jarak perjalanan yang sangat jauh.”

BESEDERHANALAH supaya niat murni utk menutup aurat itu tidak tercemar…

“Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutup auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.”
[Al-A'raf (7): 26]
Related Post
sumber : http://storiemoriebasi.blogspot.com/2012/08/hijab.html
older posts newer posts back home